דוגמה איך נראה עץ פאולוניה
סאונת עץ בשם פאולוניה

נוטפדר – עץ לסאונה וחיפוי קיר ותקרה פנימי

14x93x2000mm

לוחות עץ נוטפדר

עץ לבניית ספסלים לסאונה – לוח ספסל

27x95x2000mm

עץ לספסלים
עץ לסאונה

בניית סאונה מעץ פאולוניה

לקוחות balisauna נהנים כיום ממגוון רחב של אפשרויות בעבור התקנת סאונה ביתית בחצר ביתם. בקרוב, יוכלו לקוחות החברה ליהנות מהאפשרות להתקין סאונה ביתית המבוססת על אחד מהעצים הבולטים בתעשייה – עץ הפאולוניה.

אנו ב- balisauna שואפים לספק לכלל לקוחותינו מגוון רחב של אפשרויות בכל הנוגע לסאונה הביתית שלהם. בתוך אותו מגוון, אנו מאפשרים ללקוחותינו ליהנות מחומרי גלם שונים המהווים את הבסיס לסאונה שלהם.

במאמר שלפניכם ניגע ביתרונותיו וייחודיות עץ הפאולוניה, כעץ המשמש לבניית סאונה ביתית, זאת תוך היכולת ללמוד לעומק אודות תכונותיו השונות, גם כעץ בו עושים שימוש בתעשיות רבות אחרות. העץ, המאופיין במשקלו הקל, מכונה גם כ"האלומיניום של העצים".

גידול עץ הפאולוניה

עץ הפאולוניה (Paulownia) הינו עץ השייך למשפחה רחבה של עצי ה-Paulowniaceae, כשמשפחה זו קרובה למשפחת הלועניתיים – משפחה רחבה של עצים בעלי פרחים. נכון להיום, נטען כי לעץ קיימים לא פחות מ-17 מינים שונים.

כיום, נפוץ עץ הפאולוניה בחלקים רחבים ברחבי העולם בהם קיים אקלים מתון וסוב טרופי. אנו ב- balisauna מייבאים את עץ הפאולוניה מאזור הרי הקרפטים שבאוקראינה, כשמדינות רבות באירופה נהנות גם כן מהעץ, בין אם מדובר על בנייה של סאונה ולשימושים אחרים בתחום הבנייה.

עצי הפאולוניה הראשונים הוצגו ביבשת אירופה עוד בשנת 1834. בשל העובדה כי פריחתו של העץ דומה בצורתה לצורה של פעמון, זכה העץ לכינוי "שועל". עצי הפאולוניה הגדלים באירופה באופן טבעי הם מסוג "טומנטוסה" ו"אלונגטה". סוגים נוספים של העץ הגדלים באירופה מהווים את אותם סוגים שאינם מסוגלים להפיץ עצמם בצורה עצמאית כמו שני הסוגים שצוינו.

המדינות הראשונות באירופה שהביעו עניין ופעלו לגידול של העץ היו ספרד, צרפת ואיטליה, כששנים מאוחר יותר הצטרפו אליהן גם מדינות במזרח אירופה, כשאלו כללו את רומניה, בולגריה ומולדובה.

מראה עץ הפאולוניה

במדידות שנערכו התגלה כי העץ גדל לגובה של עד שלושה וחצי מטרים בעונה אחת, גם באזורים בהם קיימים תנאים לא אידיאליים עבורו. לאחר כריתה שלו, גדל העץ מחדש מתוך גדם האם שלו בלא הצורך לפתח שורשים שוב, תכונה המקצרת את מחזור גידולו השני ב-40% בהשוואה למחזור גידולו הראשון.

ייחודיות משקלו הסגולי של הפאולוניה

משקלו הסגולי של עץ הפאולוניה קטן יותר לעומת רוב רובם של העצים בתעשיות העץ השונות, כשהיחס בין משקלו הסגולי לחוזקו שם אותו במקום גבוה בקטגוריית העצים הקלים למשקל.

עבור אלו המעוניינים לשלב סאונה ביתית באחד מחללי הבית הפנימיים, שימוש בעץ הפאולוניה קל המשקל, הוא זה שיהיה מומלץ ברוב המקרים. לצד זאת, שילובו גם מחוץ לכותלי הבית הוא אפשרי, לבטח במרפסות וחצרות שאינן חשופות למזג אוויר סוער.

התכווצות והתרחבות עץ הפאולוניה

עץ הפאולוניה מצטיין ביציבות רבה וחזקה בעת שינויי לחות, כשמדידות שנעשו מראות כי לעץ טווח התכווצויות והתרחבויות נמוך לעומת עצים אחרים בתעשייה. יציבות זו מהווה כמובן מדד נוסף וחשוב בבחירה של balisauna בעץ זה כבסיס איתן לבניית סאונה ביתית.

חלק מרכזי מהסיבה לרמת התכווצות והתרחבות נמוכה של העץ, נעוצה בעובדה כי מדובר בעץ חסר "עיניים", כשאותן "עיניים", המאפיינות עצים אחרים בתעשיות השונות, מהוות גורם המחליש את כוחם ועמידותם של העצים.

עובי קורות העץ

נתון נוסף וחשוב של עץ הפאולוניה והתאמתו לבנייה של סאונות ביתיות נוגע לעובי שלו, כשתכונותיו של העץ מאפשרות לנו ליהנות מקורות בעובי 1/16 אינצ' ובמקרי הצורך לספק ללקוחותינו סאונות ביתיות מקורות בעובי של 1/32 אינצ'.

מידות עובי אלו, כאמור, מהוות נדבך נוסף המאפשר לעץ הפאולוניה להיות כה פופולרי בתעשיית הסאונות הביתיות והציבוריות, כששימוש רחב שלו נעשה גם בתעשיית הרהיטים במדינות דרום מזרח אסיה, בבנייה של כלי נגינה ובתעשיית גילופי העץ.

יכולת בידוד

יכולת הבידוד התרמי של העץ נחשבת לגבוהה. בימי הקיץ, מבנים מעץ הפאולוניה מסייעים בשמירה על קרירות החללים הפנימיים, כשבחורף אותו בידוד מאפשר לחללים השונים, וביניהם הסאונות, להפחית בהפעלת החימום.

יכולת הבידוד של עץ הפאולוניה נוגעת בצורה ישירה לצפיפותו. צפיפות הפאולוניה מאפשרת ליהנות מבידוד תרמי ברמה גבוהה, כשהחללים בעץ, לבטח כשהוא יבש, מתמלאים באוויר ובכך הופכים את העץ למבודד תרמי ברמה גבוהה.

עמידות נגד אש

אלמנט נוסף שחשוב להדגיש בנוגע לעמידות עץ הפאולוניה הוא ביכולתו להתנגד לאש, כשטמפרטורת ההצתה שלו נעה בין 420 ל-430 מעלות צלזיוס, זאת לעומת טמפרטורת הצתה של 220 עד 225 מעלות צלזיוס בעצים נפוצים אחרים בתעשייה. עמידות זו באה לידי ביטוי גם ביכולתו של העץ לשרוד שריפות יער ואף ביכולת לשגשג חזרה לאחר אותן שריפות ובמצבי קיצון בכל הנוגע למזג אוויר.

ביטוי לעמידותו החזקה של העץ, נובעת גם מן העובדה כי הפאולוניה סופח מן הקרקע רעלים שמזיקים לאדמה, כשהוא מצליח להתמודד עם אותם רעלים. גילוי זה הוביל לפרויקטים במדינות רבות, בהן אדמות שנפגעו מחקלאות לא מאוזנת ומפסולת תעשייתית הובילו לשתילה של העץ בעבור שיקום אותן קרקעות.

מראה עץ הפאולוניה

מראהו של עץ הפאולוניה, כחומר גלם תעשייתי, כולל קורות עץ בעלות מערך סיבים ארוך, כשכל הרקמות המרכיבות את העץ (רקמות הכוללות, בין היתר, טראכידים, תאי פרניכמה ורקמות הובלה) מאופיינות בצירי אורך.

צבע עץ הפאלוניה מאופיין בין צהוב חיוור לצבע דבש זהוב בהיר, כשעם הזמן הופך צבע העץ לכהה באופן הדרגתי, הן בחלקו הפנימי והן בחלקים הפונים כלפי חוץ. על אותו ציר זמן, ניתן יהיה להבחין בהצטמצמות קוטר טבעות הגדילה.

שימושים נוספים בתעשיות

כפי שציינו קודם, עץ הפאולוניה מהווה עץ המשמש לא רק בבנייה של סאונות וחללים שונים בתחום הבנייה. בתהליך הכשרתו של העץ כחומר גלם לתעשיות השונות, ייבושו של העץ באוויר הפתוח לוקח כ-60 ימים, כשייבושו בכבשן מיוחד לרמת יובש של 10% עד 12% מצריכה בין חמישה לשבעה ימים.

לאורך שנים, שימש עץ הפאולוניה כעץ לבנייה של רהיטים, כשהוא מהווה בסיס ליצירת תבליטים על גבי אותם רהיטים וביכולות לצפות את לוחות העץ שנוצרו ממנו. בנוסף, שימש העץ לייצור של כלי נגינה, קבקבים, בתחום הגילוף והעיטור האומנותי, ליצירת קערות, כפות ועוד.

בעבר, שימש עץ הפאולוניה מסוג "טומנטוסה" כחומר גלם לייצור נייר בתעשיות בהן חוזק הנייר אינו מהווה פקטור חשוב ומרכזי.

מעוניינים לדעת יותר אודות שילוב סאונה ביתית על בסיס קורות עץ הפאולוניה? מוזמנים ליצור עמנו קשר עוד היום ולהתחיל בפרוייקט שבסופו תוכלו ליהנות מסאונה איכותית אצלכם בבית.

Made in Sweden

עץ נוטפדר לסאונה יבשה

עץ לבן לסאונה

לסוג העץ ממנו עשויה הסאונה הביתית חשיבות גבוהה. בשוק כיום קיימים מספר סוגים של עץ בהם עושים שימוש, כשלכל עץ מאפיינים שונים הנוגעים, למשל, לעמידות בפני טמפרטורות גבוהות ולחות. במאמר זה נעמיק אודות שימוש בעץ אשוח לבן, כשזה המועדף על רוב לקוחות balisauna.

אנו ב- balisauna ממליצים ללקוחותינו לעשות שימוש בעץ אשוח לבן עבור בניית הסאונה שלהם בחצר. אותו עץ, המוכר גם בשמות הלועזיים שלו כ- White Spruceאו Finish White Pine נחשב לעץ נגיש וזול המאפשר ללקוחות בישראל וברחבי העולם ליהנות מסאונה ביתית יבשה שתשרת אותם נאמנה שנים רבות.

עץ אשוח לבן – רקע

עץ אשוח לבן, המוכר גם בשמו המדעי Abies Cocolor, מהווה מין של עץ אשוח שלו תפוצה רחבה בהרי אמריקה הצפונית בגבהים המגיעים ל-3,400 מטרים. מדובר על עץ מחטני ירוק המגיע לגובה מרבי של 60 מטרים וקוטר גזע של עד שני מטרים, מה שמעיד על חוזקו ועמידותו. העץ מוכר לרבים כעץ המשמש כעץ נוי בחג המולד.

ביטוי נוסף לעמידות של האשוח הלבן, ניתן לראות בעמידותו של העץ בעת שריפות יער, מה שאפשר לו לשגשג בתנאים מרשימים לאורך 200 השנים האחרונות. עץ האשוח הלבן הפך לעץ המועדף על גבי עצים אחרים בתעשיות השונות, כשגם בתעשיית הסאונה החלו להבין כי מדובר בשילוב אולטימטיבי של עץ חזק ועמיד שמחירו זול יחסית לסוגי עץ אחרים.

לצד שימושו של האשוח הלבן עבור הקמת סאונות בחצר, משמש עץ האשוח הלבן כחומר גלם לבנייה קלה בתעשיות שונות, כשהוא מצטיין בעמידותו לפיצולים, כיפופים ובאחיזה איתנה כנגד מסמרים.

מי שגילה את עץ האשוח הלבן היה הבוטנאי הבריטי וויליאם לוב, שעסק באיסוף צמחים בזמן מסעו בקליפורניה בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-19 עבור משתלה בעיר אקסטר השוכנת בדרום מזרח אנגליה.

מה מאפיין את עץ האשוח הלבן בעבור בנייה של סאונה ביתית?

עץ האשוח הלבן נחשב לעץ עמיד וחזק, בעל מרווחים קטנים שממנו נידף ריח נעים בחלל הסאונה, גם במקרים בהם יצקנו מים או נוזלים ריחניים על גבי תנור הסאונה. השימוש בעץ הלבן לסאונה יכול לשמש גם כקיר וגם כתקרת הסאונה.

עמידות עץ האשוח הלבן בא לידי ביטוי בכך שמדובר בעץ שאינו נסדק בתנאי קור וחום קיצוניים, כשתנאים אלו מתקיימים במדינות רבות, דוגמת פינלנד, קנדה וארה"ב, בהן הטמפרטורות בחוץ מגיעות לטמפרטורות של מתחת לאפס, כשבפנים תנור הסאונה מאפשר למתרחצים ליהנות מטמפרטורות גבוהות.

עמידותו החזקה של העץ מאפשרת גם תלייה של כלים נלווים בסאונה באמצעות מסמרים, כשאלו כוללים מדי טמפרטורה, מתלים למגבות ואף קרסים רחבים לתלייה של ציוד כבד יותר.

איזה עץ לא מומלץ לבנייה של סאונה בחצר?

ישראלים רבים המביעים עניין ראשוני בבניית סאונה מעץ בחצר ביתם, בטוחים כי עץ האורן, הנחשב לעץ חזק ועמיד, כשזה גם שימש אותם בהקמה של דירתם, הוא העץ שמתאים גם לבנייה של סאונה. למול העובדה כי לעץ האורן שימושים רבים בתעשייה, בכל הנוגע לבניית סאונה מדובר בחומר גלם שאינו מתאים כלל וזאת בשל העובדה כי מדובר בעץ המייצר בתנאי טמפרטורות גבוהות שרף שומני שעלול לגרום למתרחצים בסאונה לכוויות חמורות.

בואו להכיר אץ עץ האשוח הלבן מקרוב בסניפנו

אנו ב- balisauna ממליצים לכם – המתעניינים בהקמת סאונה יבשה בחצר, להתרשם מסאונות רבות אותם יצרנו ללקוחותינו וזאת בכדי שתוכלו להכיר מקרוב את עץ האשוח הלבן המעניק מעטפת נהדרת לאותן סאונות.

התרשמות ממבט ומגע ראשון של עץ האשוח המוגמר, יאפשר לכם להבין כי עץ זה מהווה סטנדרט גבוה בתחום הסאונות בישראל, כשאנו ב- balisaunaמייבאים את העצים מהחברות המובילות והאמינות בחו"ל וזאת בכדי לאפשר לקהל לקוחותינו סטנדרט ואיכות חדשים, העומדים בגובה אחד עם המתרחש באירופה וצפון אמריקה.